Åre

I samband med att jag var i Åre för att se Kapten Röd förra veckan, passade jag även på att åka lite skidor. Jag och mitt resesällskap inkvarterade i en trivsam och varm stuga i Björnen. På fredagsmorgonen möttes vi av denna strålande utsikt.

Efter en förmiddags strul med skidhyra, inköp av hjälm och liftkort samt stillasående lift, stod vi så äntligen vid karbinbanans toppstation vid 12:30-tiden. Det var en vacker, om än något kall dag; vindkyleffekten låg runt -30 grader.
Det gick dock alldeles utmärkt att åka, och vi hann vi pröva ett flertal nedfarter. Tyvärr strängde liftarna redan kl. 15, varför det blev en i mitt tycke något kort dag. På väg tillbaka mot Björnen tog jag denna bild, vilken är ett bra exempel på de många vackra naturupplevelser som präglade dagen.
Lördagen var något varmare, och även den en fantastiskt vacker dag. Efter utcheckning, återlämning av hyrskidor och fika på Åre bageri, hann vi med att på hemvägen besöka både Åre chokladfabrik och Lundhags fabriksbutik i Järpen.
När vi var tillbaka i Östersund hade klockan ännu inte passerat 13 , och merparten av helgen återstod. Sammantaget en mycket lyckad resa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0